Talentshow tijdens Dutch Design Week

17-10-2017 13:57

Smart Design to Market reikt ASML Smart Makers Award uit tijdens Dutch Design Week 2017 Tijdens de Dutch Design Week van 21 tot en met 29 oktober presenteren zeven top designtalenten van Smart Design to Market hun innovatieve concepten aan het publiek. Smart Design to Market is een accelerator programma op maat voor post HBO en WO-ontwerpers, met ondersteuning van de overheid en maakindustrie. Bij een talentshow op zaterdag 21 oktober ontvangt de meest veelbelovende designer van het jaar de ASML Smart Makers Award. Het evenement vindt plaats bij Brabant Living Lab op het Ketelhuisplein op Strijp-S in Eindhoven.

Van design naar markt
Smart Design to Market is een post graduate programma voor getalenteerde afgestudeerde ontwerpers. Onder het motto ‘Designed around you’ begeleiden ASML en andere bedrijven uit de Brainport regio de talenten gedurende een jaar bij de versnelling van hun designcarrière.
 
Jos Hardeman, directeur van Smart Design to Market: “Samen met vooraanstaande bedrijven helpen we jonge ontwerpers bij het verder ontwikkelen van hun afstudeerwerk, zodat dit niet op de planken komt te staan, maar werkelijk een weg vindt naar klant en maatschappij. De designconcepten selecteren we op basis van relevantie, artisticiteit, vernieuwing en haalbaarheid. We verzorgen trainingen en adviseren bij zaken als doelgroep denken, toepassingsmogelijkheden, productie, financiën en implementatie. Zo ondersteunen we jonge ontwerpers in het vaak complexe traject van design naar markt.”

De finalisten
De zeven designers die bij de Dutch Design Week hun visie en ontwerpconcepten presenteren zijn:
 
·       Marleen van Bergeijk: ontwerp voor empowerment van kinder patiënten
DOK Tool is een fysieke en visuele communicatie tool die het doktersgesprek in de belevingswereld van het kind plaatst. De slimme tafelmat Dokter-Ouder-Kind (DOK) houdt de flow van het gesprek bij en zet dit om in een begrijpelijke, visuele tijdslijn die het kind uitgeprint mee naar huis krijgt.
 
·       Lisa Hu: Terra Nova, maakt de grote uitdagingen van de samenleving bespreekbaar
Met dit burgerschapsspel maak je samen de wereld waarin je zelf zou willen wonen. Het spelmateriaal maakt abstracte en omstreden onderwerpen voorstelbaar en daarmee oplosbaar, zelfs voor kinderen.
·       Bit of Energy: educatief avontuur voor kinderen omtrent energie gebruik
Een educatief spel waarbij kinderen spelenderwijs leren over energie en hoe ze energie kunnen besparen. Het kind zal hierdoor de energie expert in de familie worden en zijn omgeving aanzetten tot het besparen van energie.
·       Fleur Leloup: UniTie, een muzikale, interactieve samenwerkingstool voor beweging in groepen
Met UniTie wordt muziek gecreëerd en gemanipuleerd door groepsbewegingen. Door te werken met elementen als tijd, kracht en ruimte ontstaan nieuwe bewegingen en daardoor ook nieuwe muziek, die de deelnemers weer kan aanzetten en uitdagen om in samenwerking te blijven exploreren. 
 
·       Edwin de Kuiper: Flare, de slimme stekker voor doven en slechthorenden
Binnen onze samenleving oriënteren wij ons veelal op ons gehoor. Een waterkoker die uit klikt, een magnetron, oven of vaatwasser die piepen als ze klaar zijn. Voor mensen die doof of slechthorend zijn, zijn piepsignalen niet of amper op te vangen. De Flare lost dit simpel op.
 
·       Rogier Arents: Heart Bloom, ontdek het unieke ritme van je hart
Applicatie die je hartritme leest en vertaalt in een bloemvormige grafiek. Ieder hart heeft een
eigen ritme dat wordt beïnvloed door je lichaam en externe factoren. Hierdoor wordt elke Heart Bloom kaart uniek. Je print je kaart direct uit of verzend deze per e-mail naar je vriend of vriendin.
 
·       Samy Andary: Crescent Vision, de draagbare camera die je moment deelt zonder je af te leiden van het moment
De draagbare camera die je moment deelt zonder je af te leiden van het moment. De camera
wordt momenteel gebruikt voor het vastleggen van chirurgische ingrepen om
medische studenten te ondersteunen in het onderwijs.
 
Talentontwikkelingstraject
Het Smart Design to Market begeleidingstraject duurt een jaar. Het start met uitgebreide scouting en een intake met introbijeenkomst en assessment. In de tweede fase komen de designers bij elkaar voor een driedaagse masterclass met trainers en experts om ontwikkeldoelen op te stellen. In een speed date event presenteren de studenten hun ontwerp één op één aan diverse maatschappelijke organisaties.
 
In fase drie bieden organisaties de ontwerpers advies op maat en toegang tot een netwerk. In een Match Event krijgen de ontwerpers de gelegenheid om netwerkpartners te interesseren om gedurende zeven maanden als hun mentor op te treden.
 
De vierde en laatste fase is een maatwerkprogramma met persoonlijke mentoren die ook hun netwerk activeren. De focus ligt op het doorontwikkelen van de designs, uitwerken en
onderbouwen van de oplossing, in kaart brengen van productiemogelijkheden en vinden van
strategische partners. Het resultaat is een vernieuwd en verbeterd prototype en contact met een ‘launching customer’.
 
Het traject eindigt met een expositie van de vernieuwde prototypes tijdens de Dutch Design Week. De leerpunten worden geborgd in de provinciale TalentHub Brabant, een netwerk van maatschappelijk georiënteerde organisaties met ASML als hoofdpartner.
 
In november 2017 start de nieuwe lichting van Smart Design to Market.

Terug naar vorige pagina