Flare - De slimme stekker voor doven en slechthorenden

Door Edwin de Kuiper

Design, UX, Technology, Management

Categorieën: Energie | Gezondheid | Smart City & Living

Vanuit de praktijk kwam pedagoog Marlike Schobben met het idee voor een stekker naar designer Edwin de Kuiper. Zij merkte dat wij ons veelal oriënteren op ons gehoor. Een waterkoker die uit klikt, een magnetron, oven of vaatwasser die piepen als ze klaar zijn. Voor mensen die doof of slechthorend zijn, zijn piepsignalen niet of amper op te vangen.  De Flare lost dit simpel op. Edwin de Kuiper heeft het prototype Flare verder doorontwikkeld.

Over Edwin de Kuiper

Ik heb mij gespecialiseerd in het toepassen van technologie in gebruiksvriendelijke producten en processen. Een voorbeeld? De Flare, slimme stekker voor doven en slechthorenden.   Mijn nieuwsgierigheid naar hoe het anders en eenvoudig kan, wat voor jou als klant belangrijk is én mijn kennis en vaardigheden wat betreft techniek en processen, pas ik toe in mijn ontwerpen. Hierdoor sluit ik altijd aan bij jouw wensen en krijg je innovatieve oplossingen en moderne fabricageprocessen.   Vanuit inhoud, in overleg en samenwerking. Daar sta ik voor.

edwin@edwindekuiper.nl
edwindekuiper.nl/flare-slimme-stekker-doven-en-slechthorenden

Edwin de Kuiper - Helen Keller Stichting heeft interesse in de Flare

11 november wordt er in Rotterdam een presentatie gehouden over de Flare voor het Dovenontmoetingscentrum Swedoro op uitnodiging van de Helen Keller stichting.

11 november wordt er in Rotterdam een presentatie gehouden over de Flare voor het Dovenontmoetingscentrum Swedoro op uitnodiging van de Helen Keller stichting.

Edwin de Kuiper - Marlike Schobben, pedagoog vanuit ecologisch perspectief, De mens en zijn omgeving

Marlike Schobben, pedagoog, zocht iemand die haar idee voor een slimme stekker voor doven en slechthorenden kon visualiseren en ontwikkelen. Zij vond deze persoon in Edwin de Kuiper van Studio Edwin

Marlike Schobben is pedagoog (BC) vanuit ecologisch perspectief. Dat wil zeggen dat zij het kind/de mens vanuit zijn omgeving beschouwt. Marlike is nu gezinsbegeleider, maar heeft tot recent gedurende zes jaar gewerkt bij Koninklijke Kentalis te Sint Michielsgestel, een instituut voor mensen met een auditieve beperking (doven en slechthorenden). 

Met haar ecologische oog bekijkt zij hoe beperkingen op eenvoudige wijze en in de eigen omgeving verminderd kunnen worden. Daarbij constateerde zij dat apparaten in en om het huis steeds auditiever zijn ingesteld: apparaten die per stem in werking  kunnen worden gezet, maar vooral elektrische apparaten die piepen, bliepen en klikken als ze in werking of klaar zijn. Iemand met een auditieve beperking kan daar niets mee. Ze bedacht dat het mogelijk moest zijn om al die geluiden te vervangen door beeld. Een stekker die door middel van kleuren kan aangeven wat het elektrische apparaat doet, zodat je er niet de hele tijd met je neus boven op hoeft te staan. Een aparte unit die communiceert met de stekker en die je mee kunt nemen naar een andere plek zou de stekker completeren.

Ze had dus het sublieme idee, maar niet de technische achtergrond om een dergelijke stekker te ontwikkelen. Zo kwam ze in contact met Edwin de Kuiper, die het idee niet allen voor haar kon visualiseren maar die ook de technische kennis had om een prototype te maken. De unit kreeg een trilfunctie mee, zodat het apparaat ook geschikt is voor blinden en slechtzienden en voor mensen die kleurenblind zijn. Het werd een succes op de Dutch Design Week 2016. Tijdens dit evenement bleek dat niet alleen de primaire doelgroep, doven en slechthorenden,  het een geweldige stekker  vonden.  Hij maakte ook mensen zonder (deze) beperking hebberig.

Edwin doorloopt inmiddels het traject van Smart Design to Market. Marlike heeft onlangs met  de Flare de Aging 2.0 pitch (voorronde)  gewonnen en mag de Flare mee naar de kwart finale. Het pitchevent is een grote internationale gebeurtenis met als prijs een ticket naar Silicon Valley en de mogelijkheid om te pitchen voor Amerikaanse distributeurs en investeerders. Wie weet reizen Marlike en Edwin in de toekomst af naar de Verenigde Staten.

Edwin de Kuiper - 'If you build it, people will come'

This famous quote from the film Field of Dreams is not instantly true for every product we designers think of.

How does the world of the manufacturing industry work? What can we designers learn from it?
 
​During the third day of Masterclass Smart Design to Market: Feasibility, we heard everything on what you need for a succesful launch in the manufacturing industry. So great, by the way, that we had this masterclass in Het Klokgebouw, a building that just breathes industrialisation!  
 
​I'd like to thank everyone I met these past two days: it was an incredible experience.​ I'll be sure to use all the knowledge I soaked up in my future endeavors!

Edwin de Kuiper - The Flare: a smart plug for the deaf and the hearing impaired.

Attended the second Masterclass Smart Design to Market: Businessmodels in Eindhoven. Very interesting day where I met fellow designers, consultants and entrepreneurs.

Today was all about pitching your product design/prototype and then getting feedback and advice on how to proceed with your idea. It was really great that the Flare, a coproduction by Marlike Schobben and me, was so well received. There was even an investor possibly interested.
The Flare is a solution for people who can't hear (well). They don't hear it when for example the microwave goes *ping*. The Flare works with colours instead: you can see when an appliance is ready, because a red light will turn green. And you don't have to stand next to your appliance to see it: you can take a mobile unit with you anywhere in the house. 
It's a product with a clear function and a target group focus. Also duly noted: that my choices and directions are the right ones. Tomorrow we'll be learning all about the feasability of having it manufactured.
 
The Flare is a smart plug for the deaf and the hearing impaired. Soon you will see them even more.

Edwin de Kuiper

heeft expertise op het gebied van:

Engineering
Integrated systems
Prototyping
UI/UX
3-D Printing
Marketing

zoekt expertise op het gebied van:

Manufacturing

word gevolgd door

Jos Hardeman
Edwin van Enck